Van Brunei naar New Orleans.
vervolg reis met de Clyde :

harbourhongkong.jpg (62534 bytes)
In de haven van Hong Kong.

Na de Sedco 135 A afgeleverd te hebben in de baai van Labuan vertrokken we naar Hong Kong om te bunkeren en te provianderen voor de lange oversteek van de Grote Oceaan naar New Orleans . De Grote Oceaan,   bedekt ongeveer één-derde van het aardoppervlak en is groter dan alle continenten te samen, en bevat ongeveer de helft van het oppervlak van s'werelds Oceanen. De grote Oceaan bevat ook meer eilanden ( ± 30.000 ), dan het totale aantal in de rest van de wereld. Vele van deze eilandengroepen zijn de toppen van onderzeese bergruggen, zoals de Aleoeten, op de grens van de Grote Oceaan en de Beringzee.

pacific.jpg (41578 bytes)
De Grote of Stille Oceaan ( Pacific )

Op 6 mei vertrokken we van Hong Kong voor de oversteek naar het Panamakanaal , een reis van zo'n 9000 zeemijl , en een zeemijl is 1852- en geen 1500 m zoals vele landrotten denken, dus een afstand van 16668 km.
Van Hongkong voeren we door de straat van Luzon ten noorden van de Filipijnen de Filipijnen Zee op en na de Marianen ten noorden gepasseerd te zijn Zaten we op de Grote Oceaan. Ten oosten van de Marianen Groep  bevind zich de Marianentrog , met een diepte van 10.924 meter het diepste punt ter wereld.
s'Avonds stond ik vaak een uurtje op de brug, en wierp altijd een blik in de kaartenkamer om onze koers te volgen en te kijken waar we zaten. Als koksmaatje zijnde was ik niet zo'n kei in navigatie, en na onze koers op de kaart gevolgd te hebben vroeg ik aan de kapitein , ' waarom varen we zo,n noordelijke koers ?' , we moeten toch naar Panama, hij lachte en zij wees maar gerust zeun , dat gaan we ook , maar je weet toch ook dat de aarde rond is, en omdat dit zo'n grote oversteek is gaan we 'groot cirkel varen' want hoe hoger we gaan hoe kleiner de omtrek van het bolletje , dus sparen we op deze wijze wat zeemijlen uit. En uiteindelijk toen we na dertig dagen bij het Panama-Kanaal aankwamen , heeft het grootcirkelvaren ons een dag bespaard. s'Middags 5 juni liepen wij Balboa binnen om te bunkeren en verse spullen te provianderen en de volgende dag gingen wij het kanaal in

pan.map.jpg (78309 bytes)

Panama City

pan.dansgr.jpg (120066 bytes)
Dansgroep in Panama City

Vanaf de Grote Oceaan begint het Panama Kanaal bij Balboa , een voorstad van Panama City , de hoofdstad van Panama. Na het passeren van de Bridge of the Americas komt men bij de Miraflores sluizen , waar het schip in twee stappen moet schutten , 8 m hoogte verschil ,  na deze sluizen vaart men via het Miraflores meer, een kunstmatig meer van 1,6 km, naar de Pedro Miguelsluizen waar het schip in één stap 9.4 m klimt , waarna men het kanaal in vaart in het zuidelijke deel van de Gaillard Cut.

pan.canal-cut.jpg (13949 bytes)
Bridge of the Americas bij Balboa

pan.sluis.jpg (51615 bytes)
De bekende locomotieven "Mules" slepen ons de
Miraflora sluizen in.

clydepanama.jpg (51101 bytes)

clydepanama2.jpg (58970 bytes)

mirafl.locks.jpg (41511 bytes)

Boven en onder: De Miraflora sluizen

mirafl.locks2.jpg (56949 bytes)

De Gaillard Cut is het smalste gedeelte van het Panama Kanaal , 12,6 km lang , dwars door het rotsgebergte van de Culebra rug gegraven. Hierna vaart men 38 km over het Gatun meer naar de Gatun sluizen bij Colón , waar het schip in drie stappen achterelkaar op een 26 m lager niveau word geschut.

pan.can..jpg (67062 bytes)
De "Gaillard Cut" in de Culebra rug.

pan.canal2.jpg (50084 bytes)
De Nieuw Amsterdam van de H.A.L. is net in het Panama kanaal de
spoorbrug over de Chagres river gepasseerd

Na het Panama Kanaal voeren we de Caribische Zee op , naar de Golf van Mexico, via de Straat van Yucatan , de zeestraat tussen Mexico en Cuba, en begin juni voeren we de Mississippi rivier op naar New Orleans , vanwaar we samen met de sleepboot Thames het booreiland Ocean Master II naar Port Harcourt , aan de West kust van Afrika moesten verslepen , een 6500 mijl lange sleepreis naar de andere kant van de Atlantic.

btn_ptxt.gif (1008 bytes)       btn_home.gif (396 bytes)      btn_ntxt.gif (1014 bytes)